𝐉𝐨𝐮𝐤𝐤𝐨𝐥𝐢𝐢𝐤𝐞𝐧𝐧𝐞 𝐨𝐧 𝐢𝐥𝐦𝐚𝐬𝐭𝐨- 𝐣𝐚 𝐲𝐡𝐝𝐞𝐧𝐯𝐞𝐫𝐭𝐚𝐢𝐬𝐮𝐮𝐬𝐚𝐬𝐢𝐚

Viime päivinä on puhuttu siitä, pitäisikö yksityisautoiluun kannustaa enemmän, ratkaisisiko se kaupungin keskustan vetovoima-ongelman? Vastaus on ei, sillä ongelman syyt ovat muualla (korona, verkkokauppa, uudet ostoskeskukset ydinkeskustan ulkopuolella ym.).

Sen sijaan toimiva joukkoliikenne mahdollistaa sujuvan kulkemisen suurelle osalle kaupunkilaisia. Se myös vie yksityisautoilua vähemmän kaupunkilaisten yhteistä tilaa. Jopa viidennes Suomen kasvihuonepäästöistä aiheutuu liikenteestä. Joukkoliikenne on ekologisempi vaihtoehto.

Helsingin on oltava kaupunki, jossa joukkoliikenne on toimivaa ja houkuttelevaa. Tarvitaan panostuksia esimerkiksi nopeisiin ja tiheisiin yhteyksiin. Joukkoliikenteen tulee olla eri puolilla kaupunkia ja kaikkina vuorokauden aikoina yksityisautoilua parempi vaihtoehto.

HSL:n taloustilanne on tilapäisestä koronakriisistä johtuen haastava, mutta pidemmällä lippujen hinnat eivät saa olla este joukkoliikenteen käytölle. SDP on esimerkiksi vaatinut Helsingissä kuluvalla valtuustokaudella HSL-yhtymän rahoitusta muutettavaksi siten, että kunnat kattavat nykyistä suuremman osan joukkoliikenteen kustannuksista. Tämä voisi jonain päivänä mahdollistaa käyttäjille edullisemmat liput.